Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Idrott och hälsa för fritidspedagoger eller motsvarande (1-30 hp) (ingår i Lärarlyftet II) 30 hp

Kursinnehåll

Målgrupp

Fritidspedagoger eller motsvarande som har examen enbart med inriktningen

fritidshem eller enbart förskola och fritidshem.

Kursens syfte är att deltagarna ska få en ämnesteoretisk grund som utvecklar den professionella rollen att bedriva undervisning som möjliggör måluppfyllelse för alla elever i åk 1-6. Syftet är också att utveckla ett pedagogiskt ledarskap. Genom att belysa genus, social status, etnicitet och inkludering i ett ämnesdidaktiska perspektiv utmanas studenternas förmåga att planera, genomföra, reflektera och utvärdera för att anpassa sin undervisning efter olika förutsättningar i en skola för alla. Ytterligare ett syfte är att under kursens gång systematiskt arbeta med betyg bedömning för att studenten ska utveckla sin förmåga att tolka kursplanen, genomföra lektioner utifrån mål och kunskapskrav och bedöma elevernas kunskaper och förmåga.

Kursen baseras på aktuell forskning och styrdokument, med fokus på centralt innehåll i kursplanen för idrott och hälsa; Rörelse, Hälsa och livsstil, Friluftsliv och utevistelse. Grundläggande kunskaper om säkerhets- och riskfaktorer beaktas inom varje kunskapsområden. Examinationer, individuella och i grupp, förekommer i seminarier, genom diskussion i webbplattformen pingpong, utställning, tentamen, observation, feed-back från lärarna och filmning av praktiskt ledarskap. Arbetsformerna, individuella och i grupp, varierar på campus mellan föreläsningar, diskussioner och praktiska lektioner, digitala hjälpmedel är ett naturligt inslag i all undervisning. Mellan närträffarna utförs examinationsuppgifter på distans.

  • Ämnesteoretisk grund och styrdokument. Kursinnehållet, med betoning på en trygg och samarbetsfrämjande lärandemiljö, behandlas i didaktiska diskussioner och problematiseras med hjälp av kursens litteratur i förhållande till olika lärandemodeller till exempel äventyrspedagogik, problembaserat och kinestetiskt lärande.

  • Kursen ska utveckla deltagarnas professionella roll för att bedriva undervisning som möjliggör måluppfyllelse för alla elever. Ledarskap och konflikthantering behandlas i ett didaktiskt perspektiv för att stärka lärarrollen.

  • Grundläggande teoretisk och praktisk anatomi, fysiologi och motorik för att förstå kroppens funktion.

  • Förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.

  • Problematisering och diskussion av betyg, bedömning och värdering av ämnets mål och kunskapskrav. Med utgångspunkt i aktuell forskning om betyg och bedömning, styrdokument och kursplan för Idrott och hälsa diskuteras betyg och bedömning kontinuerligt i kursen. Kunskapskraven bearbetas med hjälp av bedömningsstöd och kommentarmaterial till Idrott och hälsa, men även genom föreläsning, reflektion, fallstudier, praktisk analys och förståelse av värdeorden. Systematiska diskussioner förs över hur mål och kunskapskrav implementeras i undervisningen, samt olika former för hur bedömning kan genomföras.

  • Ämnesdidaktiska perspektiv på idrott och hälsa i förhållande till genus, kulturell bakgrund, social status och inkluderad undervisning.

  • Planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Förkunskapskrav

Examen inriktad mot fritidshem eller fritidshem och förskola samt anställning hos en huvudman.

Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: UIHN12
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Kurstillfället är inställt

Typ av Kurs
Fristående
Studieform
Distans
Antal träffar
12
Termin
Våren 2015: vecka 04 - vecka 02 2016
Studietakt
50%
Ort
Jönköping
Kurstid
Flexibel
Platser
30
Examinator
Karin Bertills
Kursansvarig
Karin Bertills
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-U0082
Senast ändrad 2018-03-01 15:25:58