Industriell marknadsföring 9 hp
Kursinnehåll
Kursen ger studenten fördjupade kunskaper och förmågor inom industriell marknadsföring.Kursen innehåller följande moment:
-Grundläggande marknadsföringsbegrepp – 4P (Produkt, pris, plats och påverkan)
-Likheter och skillnader mellan konsumentmarknadsföring och industriell marknadsföring
-Beståndsdelar och genomförandet av en marknadsanalys inkl. alternativa metoder för att samla in marknadsinformation
-Betydelsen av relationer, nätverk och strategier inom industriell marknadsföring
-Interaktion mellan leverantörer, producenter och kunder och dess betydelse för hållbar industriell marknadsföring
-Kopplingen mellan industriell marknadsföring och supply chain management samt kopplingen till övriga delar inom en organisation – R&D, HR, produktion & ekonomi
-Organisationers köpbeteende
-Entreprenöriellt förhållningssätt till industriell marknadsföring: innovation-risk-osäkerhet
-Socialt ansvarstagande och kopplingen till marknadsföring – Corporate Social Responsibility (CSR) samt etiska och juridiska aspekter
-Industriell marknadsföring på en internationell marknad
-Kundvärde
-Genomförande av projekt
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Industriell ekonomi och företagsorganisation 6 hp samt Introduktion till produktframtagning 9 hp.Utbildningsnivå: Grundnivå G1F
Kurskod/Ladokkod: TIMK15
Kursen ges vid: Tekniska Högskolan
Tidigare och pågående kurstillfällen
Senast ändrad 2019-02-20 14:16:07