Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Matematikdidaktik 1 7,5 hp

Kursen behandlar relationen mellan barns/elevers lärande och undervisning om specifika matematikinnehåll. Kursen tar sin utgångspunkt i kollegialt lärande och frågor som lärare ställer sig i sin vardag – Hur kan vi planera matematikundervisning utifrån elevers förståelse? Hur kan matematikundervisning förbättras så att vi skapar bättre möjligheter för eleverna att lära? Vidare fokuseras teorier om lärande och undervisning samt skolnära forskningsmetoder.

Kursinnehåll

  • Analys och kritisk granskning av matematikdidaktiska forskningsstudier utifrån eget valt område
  • Teoriers roll för undervisning och lärande i matematik
  • Lektionsdesign
  • Analys av undervisning och barns/elevers lärande
  • Forskningsdesigner med relevans för matematikdidaktiska studier och utvecklingsarbeten
  • Kollegialt lärande
  • Matematikdidaktiska frågeställningar

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt förskollärar- eller lärarexamen.

Urvalsregler

Avancerad nivå
Läs mer om urvalsregler

Utbildningsnivå: Avancerad nivå A1N
Kurskod/Ladokkod: LM1R29
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Kurstillfället är inställt

Typ av Kurs
Fristående
Studieform
Campus
Termin
Våren 2020: vecka 04 - vecka 23
Studietakt
25%
Ort
Jönköping
Kurstid
6 obligatoriska träffar på campus under sen eftermiddagstid
Platser
30
Kursansvarig
Pernilla Mårtensson
Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: Studieavgift
11250kr
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-22692
Senast ändrad 2019-10-23 15:43:34