Varning! Alla funktioner på sidan fungerar inte korrekt utan javascript!

Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i åk 1-6 (Uppdragsutbildning) 7,5 hp

Kursinnehåll

  • Inledningsvis introduceras skolämnet svenska som andraspråk. Genomgång av bland annat läroplan, kursplan och kommentarmaterial.
  • Faktorer som påverkar nyanlända och flerspråkiga elevers lärande, språkutveckling och skolframgång diskuteras. Exempel på faktorer som tas upp är: modersmålets roll, lärarens roll, makt och hierarkier samt sambandet mellan flerspråkighet och identitet.
  • Diskussion om organisation i pedagogisk verksamhet i den språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljön. Flera exempel ges på hur skolor kan organisera mottagande och undervisning av nyanlända och flerspråkiga elever. Viktiga aspekter och förutsättningar för en framgångsrik organisation belyses.
  • Vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt? Exempel ges på hur skolan och lärare kan arbeta inkluderande och vad som ger goda förutsättningar för inkludering av flerspråkiga och nyanlända elever. Kulturmöten, etnocentriska mönster, religionens roll och värdegrundsfrågor diskuteras, men även sambandet mellan kultur, etnicitet och genus.
  • Migrationsprocessens villkor och flyktingskap behandlas ur ett socialt och psykologiskt perspektiv. Situationen för en nyanländ flykting och elev belyses, men även skolans betydelse för nyanlända elever.
  • Hur lär man sig ett andraspråk? Skillnader mellan första- och andraspråksinlärning tas upp. Betydelsen av att vardagsspråk och skolspråk utvecklas parallellt för flerspråkiga elever lyfts fram.
  • Utifrån ett andraspråksperspektiv presenteras ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och de bärande tankarna bakom arbetssättet, vilket ger läraren verktyg i undervisningen av flerspråkiga elever. Exempel ges på olika språkutvecklande metoder och aktiviteter. Språkets roll i skolans alla ämnen och i olika lärandesituationer betonas samt alla lärares ansvar för språkutvecklingen.
  • Introduktion ges till bedömning av nyanlända och flerspråkiga elever. Exempel ges på hur läraren kan gå till väga för att följa upp och bedöma samt vilka aspekter som läraren bör ta hänsyn till. I samband med bedömning diskuteras även betydelsen av kartläggningens resultat vid planeringen av undervisningen.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt anställning hos huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, ngn som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning enligt ovan (entreprenad), eller folkhögskola och undervisar i ämnet svenska som andraspråk eller kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare eller motsvarande utbildning eller deltar utbildningen med avsikt att undervisa i ämnet eller utbildningen, och har en grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen, motsvarande äldre examen eller motsvarande utländsk behörighet.

Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: UGKN17
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Tidigare och pågående kurstillfällen

Typ av Kurs
UPPD
Studieform
Distans
Antal träffar
6
Termin
Hösten 2017: vecka 36 - vecka 03 2018
Studietakt
25%
Ort
Jönköping
Kurstid
Flexibel
Examinator
Linda Glaad
Kursansvarig
Linda Glaad
Kursplan
HTML  PDF
Anmälningskod
HJ-U0113
Senast ändrad 2017-05-11 11:15:34