JU Solar Team bättre än någonsin i World Solar Challenge

JU Solar Team i World Solar Challenge.

JU Solar Team vid målgången av Bridgestone World Solar Challenge i Adelaide. Foto: Bridgestone World Solar Challenge.

JU Solar Team blev det bästa svenska laget i Bridgestone World Solar Challenge i Australien. Laget som består av studenter från Jönköping University (JU) kom sjua, vilket är deras bästa placering hittills i tävlingen.

- Vårt lag stod sig mycket bra i konkurrensen, vilket var roligt att se och gjorde mig stolt som representant för JU, säger Ingrid Wadskog, vd för Tekniska Högskolan (JTH) vid JU.

Hon var med på JU Solar Teams resa genom Australien och har ingått i lagets service team. Deras medelhastighet för hela loppet uppgick till 65,2 km/h och de kom i mål vid 06-tiden (svensk tid) den 27 oktober. Vann tävlingen gjorde Innoptus Solar Team från Belgien, som höll en snitthastighet på 88,2 km/h.

"Har jobbat otroligt hårt"

Ingrid Wadskog, beskriver tävlingen som en otrolig utmaning och att teamet har jobbat hårt i 35-gradig värme och att vissa av dem var uppe hela nätterna för att få all elektronik, mekanik och alla solpanelerna att fungera.

- Hela tiden dök nya komplikationer och problem upp som studenterna fick lösa. När tävlingen började på söndagen slog det mig hur långt och snabbt bilen måste köra för att klara tidskraven i tävlingen Allt detta gjordes bland den vanliga trafiken på vägarna, säger Ingrid Wadskog.

Hälften av solbilarna kom i mål

Bridgestone World Solar Challenge går från Darwin i norr till Adelaide i söder, vilket är en sträcka på 302, 2 mil. Ett 30-tal lag kom till start den 22 oktober, men bara runt hälften av dem tog sig hela vägen i mål. Ingrid berättar att JU Solar Team körde 60 mil första dagen på fulladdat batteri. Sedan började strategiarbetet med att köra ”lagom” snabbt så att batteriet hann ladda under körning. - Vi hade lite problem med solpanelen och överföringen till batteriet de första dagarna. Det lösta studenterna genom felsökningar på kvällarna när vi hade slått läger. Så dag tre fungerade allt som det skulle. Då kom andra utmaningar i form av skogsbränder och extrem hetta, vilket också påverkade laddningen, säger Ingrid Wadskog.

Fick pyspunka sista milen

Inför den sista tävlingsdagen campade JU Solar Team på samma plats som ett japanskt lag, som ledde över dem med två minuter. JU Solar Team gick dock ut hårt på den sista sträckan, körde om det japanska laget och drygade ut ledningen till dem under de sista 35 milen. För att göra det extra dramatiskt fick JU Solar Team pyspunka på ett däck med bara några mil kvar att köra. 1,5 mil från målet stannade de och gjorde ett däckbyte på 3,5 minuter och tack vare att det gick så snabbt kunde de behålla ledningen och köra i mål på sjunde plats, cirka 15 minuter före det japanska laget.

"Fantastiskt engagemang"

- Studenterna har tacklat utmaningar med både bilen och tävlingen på ett jättebra sätt. Bara att campa i tält från 40 graders värme under den första natten till sju plusgrader den sista var en upplevelse. Jämfört med topplagen i tävlingen så har vi nog en femtedel av deras budget och färre personer i vårt team. Så det engagemang som finns hos våra studenter och lärare i solbilsprojektet är helt fantastiskt. De har byggt en bil som verkligen står sig bra mot topplagen. Just nu är jag mest glad, tacksam att allt gått bra, stolt över prestationen av laget och trött av en mycket intensiv resa. Även vi i serviceteamet har fått jobba hårt, säger Ingrid Wadskog.

De andra svenska lärosätena som deltog i tävlingen var Chalmers och Högskolan i Halmstad.

Läs mer om Bridgestone World Solar Challenge här

2023-10-28