KURSPLAN
Arbetsterapi, teori I, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy Theory I, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2016
Kurskod:HA1R20
Fastställd av:Utbildningsrådet 2014-01-09
Reviderad av:Avdelningschef 2016-01-07
Gäller fr.o.m.:2016-01-25
Version:5
Diarienummer:2016/34 (313) Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:TR1
Fördjupning:A1N
Huvudområde:Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för teoriuppbyggnad
  • djupgående redogöra för olika aktivitetsteoretiska resonemang
  • djupgående analysera och argumentera för aktiviteters betydelse för hälsa hos individen.

Färdighet och förmåga

  • identifiera likheter och skillnader mellan olika strategier för teoriuppbyggnad samt kritiskt granska olika teoretiska referensramar inom arbetsterapi utifrån dessa olika strategier för teoriuppbyggnad och analysera vilka konsekvenser tillämpning av olika strategier för teoriuppbyggnad har för praktiskt arbete
  • självständigt analysera individers aktivitetsförmåga utifrån olika teoretiska referensramar inom arbetsterapi och argumentera för deras för- och nackdelar
  • självständigt identifiera likheter och skillnader mellan olika aktivitetsteoretiska resonemang samt självständigt analysera och argumentera för vilka konsekvenser tillämpningen av olika aktivitetsteoretiska resonemang får inom olika arbetsterapeutiska verksamhetsområden
  • tillämpa relevant terminologi i relation till olika aktivitetsteoretiska resonemang och teoriuppbyggnad
  • argumentera för egna slutsatser med hjälp av olika aktivitetsteoretiska resonemang
  • visa tydlighet och logik i disposition samt språklig stringens vid skriftlig dokumentation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska olika aktivitetsteoretiska resonemang samt värdera deras användbarhet inom arbetsterapeutiska verksamhetsområden
  • kritiskt granska och värdera egna insatser, samt identifiera vad han/hon behöver utveckla när det gäller vetenskapligt arbetssätt och argumentationsförmåga.

Innehåll

- teoriuppbyggnad
- teoretiska referensramar inom arbetsterapi
- aktivitetsteoretiska resonemang
- hälsoteorier

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av en distanskurs med diskussion och seminarier via webbplattformen Pingpong.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 90 hp inom arbetsterapi inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Examinationen av kursens mål avseende kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt punkt ett, är baserad på tre parvisa inlämningsuppgifter samt tre individuella kritiska granskningar av kurskamraters inlämningsuppgifter. Examinationen av kursens mål vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt punkt två, är baserad på en individuell skriftlig reflektionsrapport.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Kurslitteratur

Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.

Björklund, A., & Svensson, T. (2000). Health, the body and occupational therapy. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 7, (1), 26-32.

Kielhofner, G. (2008). A model of human occupation: Theory and application. Baltimore: Williams & Wilkins.

Kielhofner, G. (2009). Conceptual foundations of occupational therapy. Philadelphia: F.A. Davis Company.

Nordenfeldt, L. (1996). On the notion of health. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 3, (3), 101-105.

Nordenfeldt, L. (2003). Action theory, disability and ICF. Disability and Rehabilitation, 25, (18), 1075-1079.

SoS. (2003). Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa – ICF. Stockholm: Socialstyrelsen. [Hämtad 2010-03-15]. www.sos.se

Townsend, E.A. & Polatajko, H.J. (2013). Enabling occupation II: Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation. Ottawa: Canadian Association of Occupational Therapists.

Walker , L. , & Avant, K. (2011). Strategies for theory construction in nursing. New Jersey: Pearson Education Inc.

Senaste upplagan av kurslitteratur ska användas.