KURSPLAN
Arbetsterapi, examensarbete I, 15 högskolepoäng
Occupational Therapy, Thesis I, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod:HE1D28
Fastställd av:Utbildningsrådet 2007-12-11
Gäller fr.o.m.:2009-08-24
Version:1
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Vård
Ämnesgrupp:TR1
Fördjupning:A1E
Huvudområde:Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • kritiskt granska aktuell arbetsterapiforskning
  • analysera och diskutera hur teoretisk och empirisk kunskap inom arbetsterapi samspelar
  • analysera hur forskningsetiska principer påverkar forskningsprocesser inom arbetsterapi.

Färdighet och förmåga

  • självständigt analysera och diskutera tillämpbarheten av vetenskapliga arbeten inom arbetsterapi
  • initiera och genomföra projekt- och utvecklingsarbeten inom arbetsterapi
  • muntligt och skriftligt presentera resultat av vetenskapliga arbeten och kunna argumentera för dess giltighet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera egna insatser och identifiera vad som behöver för-bättras/utvecklas när det gäller vetenskapligt arbetssätt samt informationsutbyte på vetenskaplig nivå.

Innehåll

- fördjupning av ämnet arbetsterapi med inriktning mot en av Hälsohögskolans forskningsprofiler
- tillämpning av kvantitativa och/eller kvalitativa metoder alt. metoder för systematiska litteraturstudier
- forskningsetiska principer
- försvar och opposition av examensarbeten

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av en webbaserad distanskurs med två campusförlagda kursträffar, introduktion och examination. Genomförande innebär självständigt arbete under handledning samt diskussion och seminarier via webbplattform.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser på avancerad nivå i Vetenskapsteori och vetenskapsmetodik, 15 hp och Arbetsterapi, 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Examinationen är baserad på ett individuellt genomfört skriftligt manuskript till vetenskaplig artikel, muntlig presentation av detsamma samt genomförd opposition på en kurskamrats artikelunderlag. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras parvis. I examina-tionen ingår också en individuell skriftlig självvärdering och reflektion över egen insats och egen utveckling av ett vetenskapligt arbetssätt samt informationsutbyte på vetenskaplig nivå.

Kursen examineras av docent.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser:
Obligatorisk närvaro krävs vid kursintroduktion och examinationsseminarium.

Kurslitteratur

Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor. Litteraturen väljs i samråd med handledare.

Referenslitteratur

Altman, D.G. (Eds.). (1991). Practical statistics for medical research. London: Chapman & Hall.

Creswell, J.W. (2003). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California: Sage Publications.

Day, R. A. (2006). How to Write & Publish a Scientific Paper. Cambridge: Cambridge University Press.

Garrad, J. (2007). Health Sciences Literature Rewiev Made Easy – The Matrix Method. Boston: Jones and Bartlett Publishers.

Kjörup, S. (1999). Människovetenskaperna. Problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. Lund: Studentlitteratur.

Streubert Speziale, H., & Carpenter, D. (2007). Qualitative Research in Nursing Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott.


HHJ Dnr 17/2007 ad 2
Avdelningen för rehabilitering