KURSPLAN
Handledning, steg III, 15 högskolepoäng
Supervision, level III, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod:LH3S24
Fastställd av:Utbildningsledare 2009-06-17
Reviderad av:Utbildningsledare 2014-05-20
Gäller fr.o.m.:HT 2014
Version:1
Diarienummer:HLK 2016/1514-313
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:UV1
Fördjupning:A1F

Lärandemål

Efter kursen förväntas de studerande
- kunna redovisa fördjupade och kritiskt reflekterade kunskaper om roller och relationer i handledning
- visa utvecklad förståelse för asymmetriska och genusrelaterade kommunikationsmönster i handledningssituationer
- kunna med användande av teoretiska begrepp kritiskt analysera egna förhållningssätt i handlednings-
situationen, samt formulera fördjupade och reflekterade ställningstaganden beträffande rollen som handledare
- ha professionell kompetens att handleda grupper och individer

Innehåll

Under kursen behandlas följande ämnen:
- fördjupade och kritiska perspektiv på relationen mellan handledare och handledd
- asymmetriska och genusrelaterade kommunikationsmönster i handledningssituationen
- analys av egna förhållningssätt i den handledande rollen
- videodokumentation som redskap för samtalsanalys
- handledning (metahandledning) på eget handledningsuppdrag

Undervisningsformer

Undervisningen ges på halvfart vid sex tillfällen. Varje kurstillfälle omfattar två dagar, måndag och tisdag, från kl. 13.00 dag 1 till kl. 15.00 dag 2. Arbetsformerna utgörs av föreläsningar, seminarier och hand-ledning på eget handledningsuppdrag. Videoinspelning av samtal används som grund för dokumentation och analys av deltagarnas lärande.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade studier om minst 180 hp inom vård, socialt arbete, lärarutbildning eller motsvarande. Dessutom krävs genomgången kurs Handledning, steg II eller motsvarande. Det fordras också att deltagarna har egna handledningsuppdrag som löper under kursens gång.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examinationen sker i form av skriftliga och muntliga redovisningar, enskilt och i grupp.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande genom dialog mellan lärare och deltagare. Dessutom görs en skriftlig utvärdering vid kursens slut.

Övrigt

Kursen syftar till att utveckla fördjupade och reflekterade kunskaper om handledningssamtalets teori och förutsättningar. Fokus riktas i denna kurs mot handledarrollen, mot relationen handledare – handledd, samt mot asymmetriska och genusrelaterade kommunikationsmönster i handledningssituationen.
Särskild uppmärksamhet ägnas åt förmågan att förstå och analysera sina egna förhållningssätt i hand-
ledarrollen. Deltagarna förväntas att vid avslutad kurs ha utvecklat professionell kompetens i att hand-
leda individer och grupper.
Kursen ingår i HLK´s handledarutbildning om tre steg.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

Bjørndal, C.P.R. (2002). Det värderande ögat. Observation, utvärdering och utveckling i undervisning
och handledning. Stockholm: Liber, 150 s
Bjørndal, C.P.R. (2008). Bak veiledningens dør. Symmetri og assymetri i veiledningssamtaler.
Avhandling. Universitetet i Tromsø. Valda delar. (utdrag tillhandahålls på kursen mot tryckkostnad),
de los Reyes, P. & Kamali, M. (red.) (2005) Bortom Vi och Dom. Teoretiska reflektioner om makt,
integration och strukturell diskriminering. Kap. 2-3. SOU 2005:41.
http:www.sweden.gov.se/sb/d/5073/a/45642, 258 s

Elvin-Nowak, Y. & Thomsson, H. (2003). Att göra kön. Om vårt våldsamma behov av att vara
kvinnor och män. Stockholm: Albert Bonniers förlag, 270 s


Wrangsjö, B. (red.) (2004). Utforska tillsammans. Handledande förhållningssätt. Smedjebacken: Mareld, 360 s

//
Boalt Boethius, S. & Ögren, M.-L (2000) Role Patterns in Group Supervision. The clinical supervisor 19 (2000) s. 45-69, 24 s
Artiklar tillkommer, samt ytterligare litteratur i samråd med studenterna