KURSPLAN
Litteraturvetenskap, introduktionskurs, 15 högskolepoäng
Introduction to Comparative Literature, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: | LLIG19 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-11-13 |
Reviderad av: | 2022-11-25 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2023 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området |
Ämnesgrupp: | LV1 |
Fördjupning: | G1N |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för ett antal verk ur västerländsk litteraturhistoria från antiken till 2000-talet och placera in dem i litteraturhistorisk kontext
- redogöra för litterära genrer och litteraturvetenskapliga teorier, metoder och begrepp
- identifiera och beskriva litteraturvetenskapliga arbetssätt för analyser och tolkningar av litterära texter
- redogöra för litterära genrer och litteraturvetenskapliga teorier, metoder och begrepp
- identifiera och beskriva litteraturvetenskapliga arbetssätt för analyser och tolkningar av litterära texter
Färdighet och förmåga
- relatera litterära texter från olika tider till varandra utifrån motiv, teman eller andra inslag
- tillämpa ett litteraturvetenskapligt syn- och arbetssätt i diskussioner, tolkningar och analyser av litterära texter
- tillämpa ett litteraturvetenskapligt syn- och arbetssätt i diskussioner, tolkningar och analyser av litterära texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera västerländsk litteraturhistoria från äldre tid till idag samt litteraturens och litteraturvetenskapens roll i samhället
- problematisera olika sätt att läsa och värdera litterära verk
- problematisera olika sätt att läsa och värdera litterära verk
Innehåll
• Litteratur och litteraturvetenskap
• Litteraturvetenskapens grundbegrepp inklusive metoder och teorier
• Västerländsk litteraturhistoria från antiken till 2000-talet
• Analys av litterära verk
• Litteraturvetenskapens grundbegrepp inklusive metoder och teorier
• Västerländsk litteraturhistoria från antiken till 2000-talet
• Analys av litterära verk
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
Kursen ges som nätbaserad distanskurs via digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Kursen ges som nätbaserad distanskurs via digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 med lägst betyget E (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom litteraturseminarier på den digitala lärplattformen samt två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst två av tre examinationsmoment.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom litteraturseminarier på den digitala lärplattformen samt två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst två av tre examinationsmoment.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarier | 4 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 4 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 7 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen.
Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bergsten, Staffan (Red.). (2002). Litteraturvetenskap – en inledning (2. uppl.). Studentlitteratur. (kapitel 6, 9, 12-14.) 74 sidor
Bergström, Staffan & Ellerström, Lars (2004). Litteraturhistoriens grundbegrepp (2. uppl.). Studentlitteratur. (Kap 1-6, 8-11.) 185 sidor
Claésson, Dick, Fyhr, Lars & Hansson, D. Gunnar (2006) Texter från Sapfo från Strindberg. Studentlitteratur. 1474 sidor (läses i urval)
Elleström, Lars (1999). Lyrikanalys. En introduktion. Studentlitteratur. 165 sidor
Franzén, Karin & Möller, Claes (2020). Natur och kulturs litteraturhistoria. Natur & Kultur. 959 sidor. (läses i urval)
Holmberg, Clas-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Studentlitteratur. 132 sidor
Loman, Richard (2020). Dramatikanalys. I Sigrid, Schottenius, Andreas Hedberg & Johan Svedjedal, Litteraturvetenskap I. Studentlitteratur. s. 85–100. 15 sidor.
Skönlitteratur:
(För skönlitteraturen gäller generellt att även andra utgåvor kan väljas.)
Beckett, Samuel (2002). I väntan på Godot. Albert Bonnier. (Finns även till exempel i Bengt Lewan (Red.). (1990). Världsdramatik 3. Studentlitteratur.) 115 sidor
Bédier, Joseph (2019). Tristan och Isolde. Saga Edmont. 156 sidor.
Bjärbo, Lisa, Lindbäck, Johanna & Ohlsson, Sara (2020). Fula tjejer. Del 1. Lilla piratförlaget. 251 sidor
Brecht, Bertolt (2003) (andra tryckningen). Mor Courage och hennes barn. Natur och kultur. (Finns även i Bengt Lewan (Red.). Världsdramatik 3. Studentlitteratur.) 53 sidor
Euripides (2012). Medea. Ellerströms förlag. 77 sidor.
Khemiri, Jonas Hassen (2015). Allt jag inte minns. Albert Bonniers förlag. 331 sidor
Lagerlöf, Selma (2005). En herrgårdssägen. Albert Bonnier. 111 sidor (Finns även på litteraturbanken.se)
Läckberg, Camilla (2004). Predikanten. Forum. 317 sidor
Racine, Jean (1998). Faidra. I Bengt Lewan (Red.). (1998). Världsdramatik 1. Den klassiska traditionen (2. Uppl.). Studentlitteratur. 28 sidor
Shakespeare, William (2003). Hamlet. Ordfront. (Finns också i engelska utgåvor, till exempel The Arden Shakespeare.) 139 sidor
Shelley, Mary (2005). Frankenstein. Norstedt. (Finns även i en stor mängd utgåvor på engelska. Serierna Penguins Classics och Wordsworth Classics är försedda med utförliga inledningar. Om svensk utgåva väljs, se till att den är komplett.) 219 sidor
Stridsberg, Sara (2012). Medealand. Albert Bonniers Förlag. s. 485.
Strindberg, August (1984). Fröken Julie. Litteraturbanken.se 91 sidor.
Artiklar, dikter och kortare utdrag, ca 100 sidor.
Bergström, Staffan & Ellerström, Lars (2004). Litteraturhistoriens grundbegrepp (2. uppl.). Studentlitteratur. (Kap 1-6, 8-11.) 185 sidor
Claésson, Dick, Fyhr, Lars & Hansson, D. Gunnar (2006) Texter från Sapfo från Strindberg. Studentlitteratur. 1474 sidor (läses i urval)
Elleström, Lars (1999). Lyrikanalys. En introduktion. Studentlitteratur. 165 sidor
Franzén, Karin & Möller, Claes (2020). Natur och kulturs litteraturhistoria. Natur & Kultur. 959 sidor. (läses i urval)
Holmberg, Clas-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Studentlitteratur. 132 sidor
Loman, Richard (2020). Dramatikanalys. I Sigrid, Schottenius, Andreas Hedberg & Johan Svedjedal, Litteraturvetenskap I. Studentlitteratur. s. 85–100. 15 sidor.
Skönlitteratur:
(För skönlitteraturen gäller generellt att även andra utgåvor kan väljas.)
Beckett, Samuel (2002). I väntan på Godot. Albert Bonnier. (Finns även till exempel i Bengt Lewan (Red.). (1990). Världsdramatik 3. Studentlitteratur.) 115 sidor
Bédier, Joseph (2019). Tristan och Isolde. Saga Edmont. 156 sidor.
Bjärbo, Lisa, Lindbäck, Johanna & Ohlsson, Sara (2020). Fula tjejer. Del 1. Lilla piratförlaget. 251 sidor
Brecht, Bertolt (2003) (andra tryckningen). Mor Courage och hennes barn. Natur och kultur. (Finns även i Bengt Lewan (Red.). Världsdramatik 3. Studentlitteratur.) 53 sidor
Euripides (2012). Medea. Ellerströms förlag. 77 sidor.
Khemiri, Jonas Hassen (2015). Allt jag inte minns. Albert Bonniers förlag. 331 sidor
Lagerlöf, Selma (2005). En herrgårdssägen. Albert Bonnier. 111 sidor (Finns även på litteraturbanken.se)
Läckberg, Camilla (2004). Predikanten. Forum. 317 sidor
Racine, Jean (1998). Faidra. I Bengt Lewan (Red.). (1998). Världsdramatik 1. Den klassiska traditionen (2. Uppl.). Studentlitteratur. 28 sidor
Shakespeare, William (2003). Hamlet. Ordfront. (Finns också i engelska utgåvor, till exempel The Arden Shakespeare.) 139 sidor
Shelley, Mary (2005). Frankenstein. Norstedt. (Finns även i en stor mängd utgåvor på engelska. Serierna Penguins Classics och Wordsworth Classics är försedda med utförliga inledningar. Om svensk utgåva väljs, se till att den är komplett.) 219 sidor
Stridsberg, Sara (2012). Medealand. Albert Bonniers Förlag. s. 485.
Strindberg, August (1984). Fröken Julie. Litteraturbanken.se 91 sidor.
Artiklar, dikter och kortare utdrag, ca 100 sidor.
Referenslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen