KURSPLAN
Musik för förskollärare, 7,5 högskolepoäng
Music for Preschool Teachers, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod:LMFK15
Fastställd av:Nämnd för Fristående kurs 2014-09-30
Gäller fr.o.m.:Våren 2015
Version:1
Diarienummer:HLK 2014/3326-122
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Övrigt
Ämnesgrupp:UV3
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa grundläggande kunskap om barns tidiga musikaliska språkande
- visa grundläggande förståelse för barns musicerande

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att ta tillvara och uppmuntra/utmana barn i sitt musicerande i tidiga år
- visa grundläggande färdigheter i gitarrspel

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa grundläggande förmåga till musikdidaktiska reflektioner avseende musiklek i förskolan

Innehåll

  • Musikdidaktik och musiklek
  • Sång, dans och rörelse
  • Gitarrspel, grundläggande ackord

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt förskollärarexamen eller pågående förskollärarutbildning med minst 30 hp avklarade.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom individuella examinationer som bedöms med Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd:
- Individuellt loggboksskrivande under kursens gång (1,5 hp)
- Genomförande av musikdidaktisk uppgift (6 hp)
Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Samtliga delmoment och uppgifter i kursen måste vara godkända för betyget Godkänd. För undervisningstillfällen som i studieplanen angivits som examinerande krävs närvaro om minst 75%. Därutöver krävs god språkbehandling i tal och skrift. För betyget Väl godkänd krävs utöver det som krävs för Godkänd att genomförandet av musikdidaktisk uppgift blir bedömd som Väl godkänd samt mycket god språkbehandling i tal och skrift.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Loggboksskrivande1,5 hpU/G/VG
Musikdidaktisk uppgift6 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministration. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Björkvold, Jon-Roar (2005). Den musiska människan. Vällingby: Runa förlag. 351 s.

Jederlund, Ulf (2011). Musik och språk: Ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande.
Stockholm: Liber förlag. 263 s.

Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. - Harvardsystemet. Högskolebiblioteket:
Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok--skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Plagiathandbok - tips och råd till //
studenter Finns i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong