Med det engelska språket som konkurrensfördel

Alice Svensson är 22 år och läser Marketing Management. Hon drömmer
om att i framtiden jobba som varumärkesansvarig eller marknadschef på ett internationellt företag.

Alice, student, vid Atollen i Jönköping

– Marketing Management var ett självklart val för mig då kurserna kändes innovativa och annorlunda jämfört med andra ekonomiprogram. Det kändes som ett program som skulle ge mig en bra grund för olika karriärvägar. Efter studenten reste jag utomlands och drabbades av ”the travel bug”. Därför var det viktigt för mig att den internationella känslan skulle finnas kvar i min omgivning, något jag kände att JU erbjöd. Varje dag hör jag olika språk på campus och jag har lärt känna studenter från hela världen.

Att utbildningen är helt och hållet på engelska tror Alice kommer att ge henne en stor konkurrensfördel i framtiden.

– Den allra största fördelen jag tar med mig från Marketing Management är att jag studerat allt på engelska. Jag tror att det kommer ge mig ett bra läge på arbetsmarknaden. JIBS är även den första högskolan i Sverige med dubbelackreditering, vilket nog inte ser helt fel ut på mitt cv.

Utöver studierna lägger Alice också mycket tid på olika studentaktiviteter.

– Jag är för tillfället engagerad i Entrepreneurship Day på JIBS, en mässa där förstaårselever presenterar företag som de drivit under några veckor. Jag var huvudfadder under höstinsparken, något jag rekommenderar alla att vara. Den aktivitet som jag spenderar mest tid på är att vara studentambassadör, vilket innebär att jag åker ut på mässor och representerar högskolan och gör en massa andra roliga uppdrag.

Alice säger att hennes framtidsplaner inte är helt klara, men att hon gärna skulle arbeta som varumärkesansvarig eller marknadschef på ett internationellt företag.

– Det vore ett drömscenario! Utbildningen har öppnat upp mina ögon för ett flertal nya vägar som jag tidigare inte tänkt på. Ju fler kurser jag läser, desto fler alternativ väcks för mig.

Sidan uppdaterad