Sökträff blev fullträff för Linnéa

Ibland är rätt utbildning endast en googling bort. Fråga bara Linneá Asklöf som läser andra året på Marketing management.
– Jag skrev in business, marketing och international och kände ”det här är ju jag” när Jönköping University kom bland de översta träffarna.

Linnéa, student

Ibland gör slumpen att man hamnar långt utanför sin komfortzon. På en jobbintervju till tjänsten som skolinformatör på Ung Företagsamhet, fick Linnéa Asklöf frågan om hon gillade att stå på scen och prata inför folk.
– Det var verkligen långt utanför min komfortzon, men jag tog utmaningen och jobbade i två år som informatör. Efter en tid skulle jag ha en föreläsning där 30 personer beräknades komma, men istället dök 300 upp. Det gjorde mig inte det minsta nervös och då insåg jag att jag behövde en ny utmaning.


En googling och ett förberedande besök i Jönköping blev steget till nästa utmaning. Samma höst började Linnéa på Marketing management-programmet.
– Jag har haft förmånen att jobba med det som jag nu studerar. Det gjorde att första året blev extra intressant, eftersom jag fick studera teorier kring det som mitt tidigare arbete hade kretsat kring. Nu ser jag fram mot att utmanas på nytt när de nya ämnena drar igång.


Studierna har Linnéa kombinerat med flera engagemang, bland annat som projektledare för JIBS Entrepreneurship Challenge och som huvudfadder på insparken.
– Det kan jag verkligen rekommendera. Under insparksveckan får man många nya vänner, men det är lätt att man fastnar i bubblan mellan JIBS, sitt kompisgäng och sin lägenhet. När man engagerar sig spräcker man den bubblan och får kontakter både på de andra fackhögskolorna och utanför skolan.

Linnéa Asklöf, student Marketing Management, Jönköping International Business School. 

Sidan uppdaterad